LOGOPEDIA
     
      Zapraszamy do wykonania kilku ćwiczeń logopedycznych. Poniżej udostępniami zadania jakie mogą wykonać dzieci.

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
ANALIZA I SYNTEZA SŁUCHOWA

      Poniższe pliki zawierają materiały do ćwiczeń logopedycznych. Zachęcamy
do korzystania z nich i usprawniania aparatu mowy!!!

LOGOPEDIA - GŁOSKI SZUMIĄCE I SYCZĄCE

      Poniższy link kieruje do ćwiczeń interaktywnych różnicujących głoski szumiące
i syczące:
    W załączonych plikach znajdują się karty pracy z głoską ,,sz":

Pobierz pliki


TYDZIEŃ BIBLIOTEK
8-15 maja


  W związku z trwającym Tygodniem Bibliotek mam dla Was dwie propozycje:
  1. Wykonajcie zakładkę do książki mającą związek z waszym ulubionym bohaterem            książkowym lub mającą postać bohatera.
Ponieważ kwarantanna wykluczyła nas z życia społecznego szkoły i wszyscy uczniowie
później wstają albo dłużej chodzą w piżamach proponuję Wam
PIŻAMOWE CZYTANIE NA DZIEŃ
DOBRY I DOBRANOC

    Zróbcie zdjęcia na których czytacie książki (oczywiście w piżamie). Pokażcie się! Dawno Was nie widziałam.
    Swoje zdjęcia przysyłajcie na mój adres e-mail marzenna.orzeł@gmail.com lub na
mój Messenger. Wszystkie nadesłane zdjęcia zakładek oraz zdjęciaz czytania w piżamach zostaną umieszczone na stronie szkoły. Czekam na Wasze prace do 20 maja 2020 roku.

                                                                                                Marzenna Orzeł

Logopedia - słuch fonemowy
    Poniżej przedstawiamy propozycję ćwiczeń słuchu fonemowego oraz gimnastyki języka. Zapraszamy do wspólnej zabawy!

Pobierz pliki


Gimnastyka buzi i języka

    Zamieszczony poniżej link skieruje do gry umożliwiającej ćwiczenie narządów mowy:

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
      Po wykonanych ćwiczeniach narysuj obrazek z ćwiczoną głoską ( zeszyt) i jeśli możesz wyślij mi zdjęcie na adres mailowy: s.regulska.logopeda@gmail.com

Pobierz pliki

    Wykonaj ćwiczenia logopedyczne, później zagraj w bystre oczko ( wydrukuj i wytnij elementy, następnie na środku planszy układaj małe elementy. Kto znajdzie ich więcej
na dużej planszy wygrywa- nie zapominamy o nazywaniu przedmiotów).

Pobierz pliki


Balladyna – Juliusz Słowacki  https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/balladyna.html
Brzydkie kaczątko – Hans Christian Andersen  https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/brzydkie-kaczatko.html
Calineczka – Hans Christian Andersen https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/calineczka.html
Dziewczynka z zapałkami – H. Ch. Andersen
Historia żółtej ciżemki – Antonina Domańska https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pastuszka-gesi.html
Katarynka – Bolesław Prus https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/katarynka.html
Kopciuszek – Jacob i Wilhelm Grimm https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/kopciuszek.html
Król Maciuś Pierwszy – Janusz Korczak https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/krol-macius-pierwszy.html
Królowa śniegu – Hans Christian Andersen https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/krolowa-sniegu.html
Krzyżacy tom 1. – Henryk Sienkiewicz https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/krzyzacy-tom-pierwszy.html
Krzyżacy tom 2. – Henryk Sienkiewicz https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/krzyzacy-tom-drugi.html
Latarnik – Henryk Sienkiewicz https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/latarnik.html
Mazurek Dąbrowskiego – Józef Wybicki https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/mazurek-dabrowskiego.html
Na jagody – Maria Konopnicka https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/na-jagody.html
O krasnoludkach i sierotce Marysi – Maria Konopnicka
Pan Tadeusz – Adam Mickiewicz https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-tadeusz.html
Romeo i Julia – Wiliam Szekspir https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/romeo-i-julia.html
Rota – Maria Konopnicka https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/rota.html
Siłaczka – Stefan Żeromski 
 https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/silaczka.html

Codzienność z koronawirusem

Drodzy Rodzice i Uczniowie !
      Epidemia koronawirusa wywołuje w nas uczucia takie jak lęk, stres i niepewność. Zwłaszcza dzieci silnie je odczuwają. Chociaż każde dziecko inaczej radzi sobie z takimi emocjami, to w obliczu zamkniętej szkoły, odwołanych wydarzeń i izolacji od przyjaciół, będą musiały czuć wsparcie i miłość najbliższych. Teraz bardziej niż kiedykolwiek. Reakcja
dzieci i nastolatków zależy w dużym stopniu od tego, jak zachowują się dorośli
w ich otoczeniu – podkreślają psychologowie. Rodzice, którzy reagują ze spokojem i pewnością, będą stanowić wsparcie dla swoich dzieci. Dlatego tak ważne jest, by opierać się
na sprawdzonych informacjach na temat wirusa. Nie wszystkie dzieci reagują na stres w ten sam sposób. U najmłodszych można obserwować zwiększoną płaczliwość
lub rozdrażnienie, a nawet powrót zachowań, z których dziecko wyrosło, jak moczenie nocne. Wśród innych objawów nadmiernej reakcji stresowej na epidemię eksperci wymieniają:
  • smutek,
  •  nasilone zamartwianie się,
  • niezdrowe zachowania dotyczące snu czy jedzenia,
  • u nastolatków również nadmierną drażliwość, tzw. złe zachowanie,
  • problemy z koncentracją uwagi,
  • unikanie obowiązków szkolnych, jak również aktywności, które w przeszłości sprawiały dziecku radość,
  • bóle głowy i ciała bez konkretnej przyczyny,
  • sięganie po alkohol, papierosy i inne substancje psychoaktywne.
Rodzice mogą pomóc dzieciom w łagodzeniu stresu związanego z pandemią poprzez:
  1. rozmowę,
  2. rzeczowe i przystępne przedstawienie faktów
  3. zapewnienie dzieciom i nastolatkom poczucia bezpieczeństwa,
  4. pozwolenie na wyrażenie emocji,takich jak zdenerwowanie, złość,
  5. podzielnie się z nimi własnymi sposobami na rozładowanie stresu.
      W czasie epidemii warto ograniczyć dzieciom i młodzieży dostęp do wiadomości
w mediach, również społecznościowych. Dzieci mogą błędnie interpretować informacje, które do nich docierają i bać się tego, czego nie rozumieją. Specjaliści podkreślają,
że dobrze jest też trzymać się dotychczasowej rutyny, jeśli chodzi o codzienne aktywności, a w sytuacji, gdy zamknięte zostają szkoły stworzyć nowy schemat dnia obejmujący naukę oraz czas wolny.Czas spędzony w domu wcale nie musi upłynąć pod znakiem nudy. Dzieci, które na co dzień uczęszczają do szkoły, przedszkola uwielbiają różnego rodzaju zabawy, które wspierają ich rozwój, kreatywność i twórczość.
Oto kilka pomysłów na kreatywne zabawy i gry z dzieckiem w domu:
     Teatr cieni - do zabawy potrzebna jest nocna lampka. Na ścianie tworzymy cienie
przy użyciu rąk. Najpierw musimy stworzyć postacie, a potem wymyślamy z dzieckiem fabułę. Oprócz kreatywności dzięki zabawie ćwiczymy motorykę małą oraz koncentrację uwagi.
     Magiczne pudełko - wkładamy do tekturowego pudełka różne przedmioty (długopis, piłka itd.). Dziecko losuje wybrany przedmiot i następnie nie widząc go, ma za zadanie odgadnąć, co to jest. Gdy mu się to uda prosimy, żeby podało 10 możliwych zastosowań albo co mu ta rzecz przypomina np. długopis – magiczna różdżka, pałeczka do jedzenia, wskazówka od zegara.
      Coś z niczego - potrzebujemy ołówka i kartki. Rysujemy np. kreskę - zadaniem dziecka jest dokończyć rysunek (np. z kreski może powstać domek, kwadrat, człowiek – wszystko
wg uznania i wyobraźni). Potem zamiana - dziecko rysuje jeden element, a my kończymy.
      Recykling - tekturowe miasto - korzystając z opakowań po różnych produktach, można stworzyć domy, auta – to na co pozwala nam wyobraźnia.
      Eksperymenty - zamieńcie dom w laboratorium. Kuchenne szafki są pełne składników,
z których można zrobić eksperymenty np. wulkan w szklance (zabarwioną farbą woda
z olejem, do której wrzucamy tabletkę musującą) albo ciecz nienewtonowska
(mąka ziemniaczana z wodą).
      Baza - domek z krzeseł, koców i poduszek. W świecie, który jest opanowany przez
dorosłych, można stworzyć miejsce ,do którego dostęp mają tylko dzieci.
    Kolaż marzeń - wycinamy z gazety kolorowe obrazki, następnie przyklejamy je techniką kolażu.
     Orkiestra - wspólne generowanie pomysłów, z czego można zrobić instrumenty np. kij deszczowy (butelka z powrzucanymi do środka ziarenkami ryżu); perkusja (garnki, pokrywki).
    Gra planszowa - stworzenie gry planszowej wg własnego pomysł, ustalenie wymyślonych przez dziecko zasad, zadbanie o szatę graficzną (np. plansza, pionki).
    Uszyjmy coś - wykorzystując stare ubrania, dziurawe skarpetki możemy stworzyć odzież dla pluszaków.
    Postarajmy się opanować swój stres do maksimum, aby ten trudny dla wszystkich czas, był czasem mile spędzonym, zarówno pod względem dydaktycznym, jak i wychowawczym.

Drodzy Rodzice i Uczniowie!
pamiętajcie, że obecny czas nie jest czasem wolnym od pracy i nauki, jeżeli ktokolwiek posiada jakiekolwiek pytania lub po prostu ma ochotę skontaktować się
z nauczycielami, wychowawcami, to wszyscy służymy pomocą i zapraszamy do kontaktu.
Pozdrawiamy serdecznie i do miłego zobaczenia po pandemii!!!

      Zachęcamy do skorzystania z poniższych linków, które po przeanalizowaniu z pewnością pozytywnie zaowocują.


                                                                              Magdalena Janowska
                                                                                  Paulina Zduniak

„Szkoła z TVP” – nowy projekt Telewizji Polskiej i Ministerstwa Edukacji Narodowej

30 marca br. od godziny 8.00 ruszyły pierwsze
lekcje z TVP!
Materiały będą emitowane od poniedziałku do piątku na ogólnodostępnych antenach Telewizji Polskiej. Pasmo to skierowane jest do uczniów klas 1-8 szkół podstawowych. Można je obejrzeć na 4 kanałach: TVP3, TVP Rozrywka, TVP Sport oraz TVP Historia w dwóch blokach programowych:
porannym - rozpoczynającym się zawsze od godz. 8:00
powtórzeniowym – od godz. 12:30.
    Plan lekcji „Szkoły z TVP” jest dostępny na specjalnej stronie szkolaztvp.pl.
Zapraszamy do oglądania!

Zajęcia świetlicowe 
     Drodzy Rodzice! Zamieszczamy poniżej kilka pomysłów na ciekawe i kreatywne spędzanie czasu w domu oraz link do platformy, gdzie znajdziecie gry i zabawy w domu, kolorowanki, bajki do czytania i do oglądania, karty pracy.
NAUKA RYSOWANIA DLA DZIECI 
ZABAWY RUCHOWE DLA DZIECI
MOTYLE – ORIGAMI 
23 POMYSŁY NA ZABAWY BEZ ZABAWEK

Załączam również kilka przepisów na - tak lubiane przez dzieci w świetlicy - masy plastyczne.
Masy są okazją do doskonałej zabawy, rozwijania wyobraźni i kreatywności oraz doskonalenia motoryki małej rąk, potrzebnej np. podczas pisania. Nie należy ich spożywać!
 MASA SOLNA
Składniki: mąka; sól; woda w ilości: 2:2:1, czyli tyle samo mąki co soli i połowę mniej wody
Przygotowanie: Mąkę mieszamy z solą drobnoziarnistą. Następnie dodajemy ostrożnie wodę, nie całą na raz. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę.
Wykorzystanie:
• można dodać do niej barwniki i olejki zapachowe;
• można z niej lepić trwałe dekoracje, świeczniki, przestrzenne figurki i płaskie dekoracje;
• zastyga od kilku godzin do kilku dni – w zależności od grubości;

 ZIMNA PORCELANA:
Składniki: 250 g skrobi ziemniaczanej, 250 g kleju do drewna, 2 łyżki oliwki, 2 łyżki octu, ew. barwnik spożywczy.
Przygotowanie: łączymy składniki razem i wygniatamy do uzyskania gładkiej konsystencji.
Wykorzystanie: takie samo jak masy solnej, jednak możliwość uzyskiwania drobniejszych i bardziej precyzyjnych elementów.

SZTUCZNY ŚNIEG:
Składniki: 1 pianka do golenia, 8 paczek sody, 2 łyżki skrobi
Przygotowanie: połączyć składniki razem, najlepiej w dużej misce, żeby dzieci od razu miały gotowe miejsce do zabawy

DOMOWA CIASTOLINA:
Składniki: pół opakowania olejku do kąpieli Tutti – Frutti, pół kg mąki ziemniaczanej
Wykonanie: składniki połączyć i wygnieść do uzyskania gładkiej konsystencji.
Masa zachowuje swoją świeżość jeżeli jest przechowywana w szczelnym opakowaniu.

SLIME:
Składniki: klej w płynie firmy Astra, trochę pianki do golenia i mała ilość Perwollu do prania oraz kremu do rąk, ew. barwnik
Wykonanie: zmieszać składniki do uzyskania ciągnącego się slime, jeśli się rwie dodać troszkę więcej płynu do prania.

INFORMACJA
 
    Dzieci się uczą i młodzież się uczy. Rodzicu, i Ty poświęć trochę czasu na naukę, Wychowanie dzieci nie jest proste, ale mamy 10 wskazówek, które Ci pomogą. Centrum Rozwoju Lokalnego - organizator ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Dzieci uczą rodziców" kontynuując swoją misję wspierania edukacji najmłodszych, a także wsparcia rodziców w
procesie wychowania swoich pociech, przygotowało kolejny materiał wideo zporadami. Film "Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa" to materiał, który podejmuje 10 bardzo ważnych kwestii dotyczących wychowania dzieci. W roli przewodnika psycholog mgr Beata Liwowska. 

      Korzystając z okazji przypominamy, że na stronie internetowej Centrum Rozwoju Lokalnego do pobrania są darmowe materiały do nauki w domu. Nowe materiały będą się ukazywać w każdą środę i każdy piątek aż do czasu, gdy szkoły i przedszkola wznowią funkcjonowanie.
Link do materiałów: https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

Dzieci uczą rodziców w domu!

      W odpowiedzi na zaistniałą sytuację, ale także na apel Ministra Edukacji Narodowej,
a przy tym chcąc zachęcić dzieci do przebywania w domu i naukę, w ramach ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Dzieci uczą rodziców" Centrum Rozwoju Lokalnego przygotowało serię materiałów dydaktycznych do wspólnej domowej nauki rodziców i dzieci. W każdą środę
i każdy piątek na stronie internetowej www.crl.org.pl będą ukazywać się materiały
do pobrania całkowicie za darmo. Zamieszczane lekcje będą obejmować tematykę zdrowego
bezpieczeństwa, zdrowego trybu życia, promocji sportu, ekologii czy historii. Zakres tematyczny i liczba lekcji będzie zależna od rozwoju sytuacji i ewentualnej decyzji
co do wydłużenia okresu zamknięcia przedszkoli i szkół podstawowych.
    Zapraszamy do pobrania pierwszego pakietu materiałów pn. "Jestem bezpiecznym uczeniem, jestem bezpiecznym przedszkolakiem". W paczce znajduje się prezentacja multimedialna oraz 4 zadania do wykonania. By zachęcić wszystkich rodziców i dzieci
do wspólnej nauki Centrum Rozwoju Lokalnego informuje, że 17 marca na profilu
na Facebooku (facebook.com/centrum.rozwoju.lokalnego) pojawi się konkurs, w którym
do wygrania są ciekawe nagrody. By wziąć udział w konkursie będzie trzeba w komentarzu zamieścić zdjęcie/zdjęcia z wykonanymi zadaniami. Szczegółowe informacje o konkursie
już we wtorek 17 marca.
 Materiały można pobrać pod adresem:
https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

Adres Szkoły

  Szkoła Podstawowa

 w Rakach

im. Bohaterów Powstania Styczniowego

 

06-214 Krasnosielc

 

tel. 29 71 41 447

 

e-mail: psp_raki@wp.pl







Biblioteka szkolna

Godziny otwarcia

poniedziałek 8:00 - 13:40

wtorek 8:00 - 13:40

środa 8:00 - 12:40

czwartek 8:00 - 13:40

piatek 8:00 - 13:40


Publiczna Biblioteka Samorządowa w Krasnosielcu
filia w Rakach

Godziny otwarcia

poniedziałek 9:00 - 15:00

wtorek 9:00 - 15:00

środa 9:00 - 15:00

czwartek 9:00 - 15:00

piatek 9:00 - 15:00